Jeep

0 Comments

Jeep

Med tanke på dets særegne utseende, kjøreegenskaper og robusthet skiller dette bilmerket seg klart fra andre amerikanske biler. Før det ble et eget bilmerke på 60-tallet, var det kun et modellnavn tatt fra den amerikanske militære Jeep. Når vi tenker kjøring i vanskelig terreng og egnet kjøretøy til det, tenker i hvert fall jeg på Jeep. Med 4-hjuls trekk og utseende som tatt rett ut av en krigsfilm, gir det en spesiell følelse å kjøre den. Jeep har jo tidligere blitt brukt i andre verdenskrig hvor dens historie starter.

Historie

Som nevnt ble den utviklet med utgangspunkt i militære behov og første prototypen var fra American Bantam Car Company fra 1940, men det var Willys og Ford som fort overtok dens produksjon. De presterte til sammen å produsere 650 000 kjøretøy under krigen. Disse gikk da under modellnavn Bantam, Willys og Ford. Mange av disse kjøretøyene ble levert til de allierte under krigen og det ble også overført en del etter krigen, hvor mange havnet på det private markedet. Forsvaret vårt har også fått en del av disse, flere tusen faktisk og de har vært brukt helt frem til 90-tallet. Det sier litt om kvaliteten.

Den mest produserte varianten, Willys MB hadde firesylindret bensinmotor med 55 hestekrefter og klarte å oppnå en fart på 97 km i timen. Mye har skjedd siden den tid. Første sivile jeeper ble produsert i 1944 og modellen fikk navnet CJ (Civilian Jeep). Willys ble kjøpt opp av Kaiser-Frazer i 1953 og Kaiser-Jeep ble dannet. Frem til 1963 var fortsatt bilmodellen kalt for Willys, men så fikk den dagens merkenavn Jeep. I 1970 overtok American Motors Corporation produksjonen frem til 1987 da Chrysler overtok og etter 2014 har den vært under eierskap av Fiat Chrysler. Den har hatt en turbulent utviklingsvei, men har endt opp med å bli en av en mest populære bilmerkene verden over. Allerede i 2018 ble det solgt over 1,5 millioner Jeep-modeller verden over.

Jeep Wrangler Rubicon og hybridvarianter

Jeep Wrangler Rubicon og hybridvarianter

Den nyeste og den beste Jeep Wrangler modellen på markedet er Jeep Wrangler Rubicon. Bilen har enestående 32” dekk med unike off-road muligheter, som kan håndtere gjørme, snø og is. Den har 4-1 utveksling og 2.0 turboladet automatisk girkasse. Dette er en bil du kan oppleve naturen med på en helt spesiell måte. Eksteriøret fremstår som en blanding av moderne uttrykk og tradisjon. Med LED front-og baklys får du klar sikt, samtidig med et inn-i-tiden utseende. Interiøret er fullspekket med nyeste teknologiske løsninger. Alt er laget av kvalitetsmaterialer og utformet slik at komfort, lagringsplass og kjøreopplevelse er tatt til et helt nytt nivå. De mange sikkerhetssystemer og parkeringshjelp gir deg en ekstra trygghet og oversikt over utsiden. Jeg må til slutt nevne at i tillegg til den klassiske Jeepen som Wrangler representerer kan bilmerket skilte med hybridvarianter som Compass og Renegade. Her kombinerer Jeep sine velkjente 4×4-egenskaper med elektrisk motor. Du får full kraft samtidig som drivstofforbruk og utslipp reduseres, slik at den miljøbevisste også kan bli tilfredsstilt her. Hvis du vurderer å gå til innkjøp av noen av de modellene nevnt over, må du regne med noe stive priser, men opplevelsen og kvaliteten du får, er uten tvil verdt det.