Sterkere rekruttering til rally i Norge | Autovie
Sterkere rekruttering til rally i Norge

Sterkere rekruttering til rally i Norge

I Norge så har vi svært gode forhold for rallykjøring. Vi har produsert noen svært gode rallykjørere, som brødrene Solberg, men rekrutteringen må bli mer fokusert. I Finland så har de en sterk grasrotandel og mange entusiastiske sjåfører og kartlesere på alle nivåer. Det samme gjelder for mange andre land, men i Norge er denne sporten fremdeles liten. Årsakene til at det er så lite entusiasme rundt rally er mange. Derfor må dette angripes fra flere kanter for å sørge for gode vekstvilkår for rally i Norge.

Myndighetenes innstilling til sporten

I Norge så er det meste regulert og dette betyr at myndighetenes syn på en sport eller en aktivitet er alfa og omega når det kommer til å sikre vekst. Samtidig så ønsker myndighetene innspill fra publikum, altså oss. Det er vi som velger dem og de styrer på våre vegne. Så hvis mange nok ønsker endringer, så vil det skje noe. Det er mange eksempler på at folk har klart å påvirke og endre politikken. En av siste store endringene var at det ble åpnet for at folk kan spille poker og casinospill i Norge. Det var mange som mente at dette aldri kom til å skje på grunn av myndighetenes strenge anti-pengespill holdning. Dette var en viktig seier og selv om nettsteder som pokerstarscasino fremdeles er basert i utlandet, så kan nå alle nordmenn spille poker hjemme i stuen.

Det samme arbeidet må gjøres for rally. Myndighetene har vært motvillig til å åpne opp områder for rallykjøring fordi det ofte er snakk om naturområder. Derfor er det svært begrenset hvor man kan kjøre og derfor blir det svært få steder sjåførene kan trene. Med få treningsmuligheter så blir det mindre rekruttering. Sjåførene og kartleserne gir opp. Det finnes noen baner i Norge, så det er ikke helt håpløst, men vi trenger flere.

Det er også svært dyrt å kjøre i Norge. Mange av utgiftene kommer skyldes at man må betale gebyrer og avgifter til myndighetene. Så ved å redusere en del offentlige utgifter så kan man gjøre mye for å sikre at flere kan begynne å kjøre.

Lånebiler?

Et stor problem for den norske rallysporten er at biler er dyre å kjøpe og eie. Så hvis noen har lyst til å prøve å kjøre så må de belage seg på å investere store summer i begynnelsen. Slike summer ligger ikke i madrassen og sponsorer må først se resultater før de er villig til å dele ut penger.

Resultatene får man ikke uten trening og derfor så blir dette en ond sirkel. Nye sjåfører får ikke prøvd seg, rekrutteringen stagnerer og sponsorene uteblir. Så vi mener at det må bli mer vanlig med lånebiler. Da kan nye sjåfører få lov å prøve seg på gode baner. Etter litt trening og støtte fra klubber så kan kanskje sjåføren bli flink nok til å tiltrekke seg sponsorer.

Go-fund me og andre nettløsninger

Ettersom pengene er et stort problem så er det viktig å finne nye muligheter for å bidra til at nye sjåfører får utvikle seg. En av de nyeste løsningene, som stammer fra USA, er private innsamlingsaksjoner. Disse kan hvem som helst opprette og folk kan gi akkurat så mye eller lite de ønsker. Dette er en perfekt løsning for nye rallysjåfører. De lager bare en god nettside, er aktiv på sosiale medier og ikke minst; peker tilbake til Go-Fund me eller Sponsor me eller en annen side. På denne måten kan de skape en personlig kontakt med mange forskjellige personer og alle disse kan bidrar med en liten sum. Mange småsummer blir til store summer hvis man skaper nok blest om seg selv.

Go-fund me og andre nettløsningerFordelen med dette er selvsagt at ingen må ut med en veldig stor sum. Så den økonomiske belastningen fordeles over flere personer. Pengene som kommer inn må da brukes for å betale drivstoff, betale for verkstedsregninger og ikke minst betale avgifter tilknyttet race.

Ulempen med et slikt sum er at det er uforutsigbart, noe som kan gjøre at man står uten penger for å betale for ha bilen på verksted. Så målet må være, tenker vi, at klubbene får flere sponsorer så de kan hjelpe til økonomisk.

Bilmodeller

Bilprodusentene sponser de beste sjåførene med biler og har egne lag. Dette fordi rally er en utmerket måte å få oppmerksomhet og for å prøve ut nye funksjoner. Støtdempere, dekk og alle bevegelige (og ubevegelige) deler får skikkelig juling i et rally. Hvis de tåler denne behandlingen så vil den tåle vanlig bruk.

 

Comments are closed.