Muskelbiler | Autovie

Muskelbiler

Bil fasinerer mange mennesker. Da snakker vi om alt fra fasongen, motoren og teknologien som til sammen gir en herlig opplevelse ute på veien for de fleste. Man har små rimelige biler, og biler som oser av luksus og biler med kraftige motorer. Alle har sin egen favoritt, men det er jo litt avhengig av hvor man bor også da på biltypen man velger. I byen gjelder det gjerne små nette biler som lett kan komme seg frem i bybildet samt lett og få parkert. Mens litt utenfor byene er det mange som foretrekker biler med litt mere krefter under panseret og noe større varianter.

Amerikansk muskelbil

Flere av de eldre Amerikanske muskelbilene har blitt nærmest ikoner her i landet blant entusiastene. Det har jo blitt noen merker og modeller og velge mellom igjennom årene. Chevrolet har hengt seg på den karusellen med flere modeller, en av dem er jo Corvette. Den første Corvetten var en konseptbil som ble vist frem på bil showet GM Motorama i 1953. Designer av denne modellen var Harley Earl som da var fast ansatt hos Chevrolet, han ble senere vise president i selskapet. Bilen ble satt i produksjon samme året og den første serien ble kaldt modell C1 og ble produsert frem til 1962. Bilen hadde en rekke sekser motor som ytet rundt 150 hk og var ment som utfordrer til de andre bil merkene som hadde muskelbiler. Det ble kun lagd 300 biler av modellen det første året, man tok det litt med ro for man var jo ikke sikre på mottagelsen ute blant kundene. Men der hadde de ingen ting og være redd for, etterspørselen ble så stor at de økte til 3500 biler året etter.

Med stadig ny teknologi ble modellen stadig utstyrt med noe av de beste som var på bilfronten, noe som også kundene satte veldig pris på. Det gikk ikke mere enn ett par år før man erstattet rekke sekseren med en V8 motor som gav 240 hk, dette gledet nok mange. Etter nok ett par år kom de igjen med en ny motor, denne ga 270 hk med direkte innsprøytning som virkelig gikk unna. I den siste tiden C1 var i produksjon kom det igjen en ny bedre motor, det var da en 327 motor som ytet hele 360 hk. Av denne spesielle modellen ble det produsert rundt 70 000 av. I denne perioden ble det omtrent ikke gjort noen endringer på karosseriet, man valgte å holde samme stilen hele tiden.

C2

C2

Da tiden for C2 kom i 1963 prøvde man seg på litt større endringer når det gjaldt karosseriet, noe som ble tatt godt imot av kundene. C2 ble produsert i bare fire år før de gikk over til C3 serien. I de første årene brukte de samme motorer som var i C1 serien, først i 65 kom de med en big blokk motor som ga opp til 435 hk. I denne perioden ble også modeller som Corvette Sting Ray og Grand Sport. Grand Sport var beregnet på banekjøring og det ble bare produsert fem biler av denne modellen. De er alle i gode hender hos entusiaster i dag.

Comments are closed.