Mange varianter av lastebiler | Autovie

Mange varianter av lastebiler

Lastebilen er et vanlig syn i dagens samfunn og har vært det i mange år. Men det finnes så utrolig mange varianter at det er vel ingen som har full oversikt over hva som finnes av lastebiler. Og her i Norge er det jo mye begrensninger i forhold til mange andre steder, men reglene har endret seg noe her til lands også de senere årene.

Hvilket merke av lastebiler tror du er verdens største? Det avhenger vel kanskje litt av om man regner både lett og tung lastebil. Men la oss snakke bare om tunge lastebiler da. Er det Volvo eller Renault, Scania, MAN, Daimler, Iveco, DAF eller noen av de merkene som finnes på det asiatiske markedet?

Jeg mener å ha lest at det faktisk er Daimler som har vært størst i mange år, men at Volvo gikk forbi de når de inngikk et samarbeid med et eller annet kina firma her for noen år siden. Volvo kom da nemlig opp i et volum på 328 000 tunge kjøretøyer.

Hva er en lastebil

En lastebil er en motorvogn som er bygd for å transportere gods. Det finnes utrolig mange varianter av lastebiler. Fra de små og enkle bilene til de «sykt» store og spesialbygde som vi aldri får se på gaten. Dette bildet over her er bildet av et av verdens største kjøretøyer. Du ser jo selv sammenlikningen på bildet mellom en normal personbil og det monsteret av et kjøretøy ved siden av. Og du kan jo selv tenke deg hvor mange varianter det finnes mellom de to som er avbildet der!

Volvo

Og ikke er det bare størrelsen i utseende som er variable for lastebiler og andre monster kjøretøy. Styrken på hva de kan utføre er også forskjellig. Volvo er et firma som liker å virkelig vise frem hva deres biler og lastebiler kan utføre når de skal presentere noe nytt. Her har jeg funnet frem en video fra Volvo hvor de forsøker å trekke en rekke med semitrailere på 750 tonn når de presenterer en av de nye modellene av sin FH16 i 2016. For å gi deg litt pekepinn på hvor tungt dette er så veier et fly av typen Airbus A380-800 maksimum 580 tonn når det er totalt fullastet.

For å utføre slike stunt trenger man som oftest en spesial tilpasset bil. 750 tonn er jo rimelig tungt da. En vanlig lastebil på norske veier kan veien mellom 40 og 50 tonn under normale forhold. Dette utgjør da det somm som 15-20 lastebiler trukket fremover av 1 – en lastebil. Og Volvo presiserer at de har benyttet en bil som kommer direkte fra fabrikk uten noen for for spesiell tilpasning.

Første lastebil

Daimler Benz skal være den som først produserte en bil for å kunne laste gods. Og de solgte den første utgaven til British Motor Syndicate i 1896. Den hadde en bakmontert motor som leverte 4 hk ved 700 omdreininger/minutt. Bilen kunne laste 1500 kilo på lasteplanet. Så man kan trygt fastslå at utviklingen har vært utrolig siden den gangen!

Comments are closed.