Ford del 2 | Autovie

Ford del 2

Henry Ford er nok den mannen som har hatt en av de største suksessene innen bilbransjen. Ford sitt første forsøk innen bil bransjen varte ikke lenge, Henry Ford Company som han startet i 1901 ble ikke fullt ett år gammelt før det ble overtatt av Cadillac Motor Company. Men Ford stoppet ikke der, allerede ett år sener forsøkte han igjen og denne gangen ble det en enorm suksess for Henry Ford.

Ford Storbritannia

Bare etter seks år etter etableringen i Amerika startet Ford Storbritannia opp, og her ble det tre fabrikker som produserte bensin motorer, diesel motorer og girkasser. Etter rundt to år i England startet de så opp med å produsere den berømte T modellen i fabrikken de hadde startet i Manchester. Dette ble den første fabrikken som produserte Ford sine biler utenfor Amerika. Den ble også veldig populær i England og ble den mest solgte bil modellen i landet. Også her ble det satt opp samlebånd som klarte å lage mange biler hver dag. Etter rundt syv år i Storbritannia utvidet man produksjonen med en traktor fabrikk som ble satt opp Cork som ligger i Irland. Etter at etterspørselen stadig økte på bilfronten startet de også på denne fabrikken og produsere biler etter noen år.

Ford Anglia

Etter rundt 20 år i Storbritannia med stor suksess ble det startet med og bygge en helt ny bilfabrikk i bydelen Dagenham som ligger i London. Det ble den største bilfabrikken i Europa på den tiden. Her har det blitt produsert over ti millioner biler og nesten 40 millioner motorer gjennom årene. I Storbritannia ble for det meste produsert små biler som egnet seg bedre på veiene der. Det var modeller som Anglia, Capri, Fiesta, Sierra, Cortina og Zephyr som var noen av de modellene som solgte godt der.  Det ble også produsert lastebiler av modellen TT og varebilen Transit som fortsatt er en modell som selger godt.

Ford Tyskland

Ford Tyskland

Etter suksessen i Storbritannia sto Tyskland for tur, her ble det først importert traktorer for så å starte bilproduksjon i midten av 1920 tallet. Her ble det brukt importerte deler som så ble satt i sammen på fabrikken som lå i Berlin, her var det først Model T som de startet med. De fulgte opp med Model A etter knapt ett år i landet, det ble suksess også her for Ford. Etter litt over 15 år i Tyskland kjøpte så Ford opp rundt 80 % av bilfirmaet Opel og de begynte planleggingen av en ny stor fabrikk, den ble så bygget i Niehl som ligger i Køln. Det første de produserte her var lastebilen Modell A based truck, de fortsatte så i det små med å utvide bilproduksjonen. Personbil salget i Tyskland gikk ikke så bra som det hadde gjort i Storbritannia, men det tok seg sakte men sikkert opp med årene. Det ble en pause for Ford sin fabrikk i Tyskland under krigsårene, forståelig nok. Men tyske styresmakter brukte fabrikken flittig til å produsere lastebiler og andre lignede kjøretøy som ble benyttet av de Tyske styrkene. Fabrikken ble så gjenåpnet av Ford i slutten av 40 tallet og de var igjen i gang med personbil produksjonen.

Comments are closed.