Corvette | Autovie

Corvette

Det er utrolig mange som har bil som hobby verden rundt og en god del av disse menneskene er virkelige fanatisk opptatt av bil. Entusiaster som har sin favoritt merker og sin favoritt modeller er det også er utrolig mange av. Noen har samlinger av biler som de virkelig er stolte av å kunne vise frem. Her er jo forutsetningen at man har økonomi til og kunne drive med sin hobby for billig er det ikke.

Den første

Det var Harley Earl som var mannen bak den første Corvette, og den aller første bilen var en konseptbil som de stilte ut under GM Motorama i 1953. De første bilene rullet ut fra fabrikkene i Michigan og St. Louis det samme året. Bilen var ment som en konkurrent til den Engelske sportsbilen Jaguar XK 120 og ble kaldt den første Amerikanske sportsbilen. Det ble produsert rundt 300 biler av denne første serien som også hadde en kabriolet utgave. De første bilene hadde en rekke sekser som ytet rundt 150 Hk, men etter rundt to år kom man med V 8 motoren og man fikk da litt mere krefter og leke med.

C 2

C 1 serien ble produsert i rundt 10 år før den ble erstattet med C 2 serien i 1963. Denne modellen ble også kalt Corvette Sting Ray og Splitt Window, Splitt Window kom av at det første året kom den med delt bakrute. Karosseriet hadde blitt noe mere firkantet i forhold til C 1 modellen og her fikk man en V 8 motor med 250 Hk til å begynne med. Denne motoren kunne man fikse litt på og man fikk da 360 Hk. Om man valgte innsprøytnings motoren kunne man få ut rundt 375 Hk, ganske mye krefter på en såpass lett bil dette. Det tekniske ble også endret en del i denne serien, skivebremser foran og bak og sidepipes. Men for noen holdt det ikke med 375 Hk så man fikk inn ett motorvalg til i programmet, det var en Big Block V 8 motor som ytet 425 Hk. Man får det man er villig å betale for. De kom med flere motoralternativer i denne serien, men 425 Hk var den kraftigste av dem. Man lagde også en spesial utgave som var ganske dyr, her ble det produsert kun 20 eksemplarer av og den ble fort ett samlerobjekt blant entusiaster.

C 2

C 3

C 2 serien ble byttet ut etter rundt fem år med C 3 i 1968. Her ble det brukt mye av designet av en konseptbil de hadde lagd tidligere som de kalte Marko Shark II. Motoren den var utstyrt med var en V 8 small block som ga rundt 425 Hk, men i midten av 70 tallet ble det fokusert mye på miljøet så de største motorene ble på rundt 205 Hk. Også her ble den en del endringer i det tekniske, utviklingen innen bil industrien gikk ganske fort og man måtte fort følge konkurrentene om man ville henge på i kampen om kundene. Denne modellen ble veldig populær, muligens på grunn av det litt spesielle karosseriet.

C 3

Comments are closed.