Chevrolet | Autovie

Chevrolet

Hvilken bil man skal velge er ikke det helt enkleste saken noen ganger, man kan ha store drømmer om en spesiell bil men økonomien tillater ikke innkjøp av drømmebilen. Man må da velge det som da er nærmest det man liker og man må jo også selvfølgelig tenke på bruksområdet man skal bruke bilen til. Er det en familie må man jo ta hensyn til det og sørge for at det er plass nok til både mennesker og annet man skal ha med seg på kjøreturen. De Amerikanske bilene er jo kjent for å ha plass nok.

Starten på Chevrolet

Mannen som startet opp med merket Chevrolet var Louise Chevrolet og grunnen var at han ville konkurrere med Ford sine biler, spesielt T modellen som var veldig populær på den tiden. Han hadde med seg flere investerings partnere og de startet opp med den første bilen som de da kalte Classic Six, det var en sedan som hadde plass til fem personer.

Den første bilen rullet ut i fra fabrikken allerede året etter at firmaet hadde startet opp og de tok en del av den Amerikanske markedet ganske fort. Men det var ikke lett å konkurrere med Ford sine biler, men de gjorde det ganske greit i starten og klarte å overleve.

Chevrolet satset stort på den sportslige stilen og da gjerne kombinert med kraftige motorer. Når man i dag ser på disse gamle klassiske bilene som fortsatt ruller rundt på veiene må man trykt kunne si at de gjorde en god jobb. En av partnerne til Chevrolet var William Durant og han startet opp det godt kjente firmaet General Motors som da Chevrolet ble en del av etter en del økonomiske vanskliheter. I dag finner man merker som Cadillac, Buick, GMC og Holden også under General Motor sitt eierskap.

Cadillac

Merkenavnet Cadillac er også ett godt gammelt Amerikansk bilmerke, her var det store luksus biler som gjaldt. Firmaet ble startet opp av de tre herrene W Murphy, L Bowen og H Leland i 1902 i bilbyen Detroit. Deres første bil sto ferdig bare noen få måneder etter oppstarten så planene hadde nok ligget klare lenge.

Cadillac

Dette var en toseters bil som hadde en enkel liten motor på bare 10 Hk, denne bilen var omtrent en tro kopi av Ford sin Modal A. De gjorde det bra helt i fra starten av, selv om de første modellene deres så ganske like ut som de konkurrentene hadde var disse bilene mere solide og hadde gjerne en del mere luksus en de andre.

De fortsatte i den samme stilen og merket ble fort kjent som en bil for det øverste sjiktet i samfunnet. Det var jo solide og godt utstyrte biler men de var nok litt over middels priset så det var ikke mange i arbeiderklassen som hadde råd til disse bilene. Dette var jo store og tunge biler som etter hvert kom ut og Cadillac fulgt opp med både V12 og V16 motorer som hjalp til å sette opp etterspørselen på bilene sine. Bensinprisen den gangen var jo ikke så ille så man hadde råd til å kjøre disse bilene da, blir nok dyrt å ta en tur med en av disse bilene i Norge i dag.

Comments are closed.