Biler med en spesiell plass i historien | Autovie

Biler med en spesiell plass i historien

SONY DSC

På mine vanlige runder rundt omkring på internett fant jeg en litt artig artikkel i en av landets aviser her for en tid siden. Den handlet om gamle biler som hadde betydd noe spesielt eller som hadde forandret verden. Det er vel først og fremst bil verden de hadde i tankene vil jeg tro og mene, men artikkelen var litt artig å lese. Det var både ting jeg var klar og og ting jeg aldri hadde hørt før.

Noen av de bilene det var snakk om var:

T-Ford

Med rundt 15 millioner biler produsert på en knapp 20 års periode fra 1908 til 1927 så er det vel unødvendig å si at dette var en virkelig folkebil. Og etter at Ford klarte å utvikle en fabrikk som produserte på samlebånd gikk produksjons tid ned fra et halvt døgn til halvannen time. Det hjalp jo på alt – prisen pr bil gikk ned, antall produserte biler gikk raskt opp – en revolusjon med andre ord. Henry Ford var en meget spesiell mann på mange områder. 12 av de 15 millionene T-Forder var svarte. Han skal ha sagt at kunden kan velge hvilken farge de vil ha på bilen sin bare de velger svart.

Den originale T-Forden kunne komme opp i 70 kilometer i timen med sine 20 hestekrefter og fraspark på bakhjulene. De var plass til to, fem eller syv personer i de forskjellige modellene.

Rekorden med antall produserte biler sto helt til 1972 før Folkevogn Boble kom og gikk forbi i antall biler.

Mini

Århundrets bil ble vunnet av den forrige bilen jeg skrev om – T-Ford – og Mini ble en god nummer to. Det må være den utrolige utnyttelsen av plassen i bilen som var årsaken til den palsseringen i en slik kåring. Hele 80 prosent av bilens «gulv» kan utnyttes. BMC stod bak denne litt «merkelige» bilen fra 1959 og frem til året etter kåringen, og de produserte hele 5,3 millioner biler i denne perioden. Kåringen fant sted i 1999.

Mini er en kjapp liten tass med toppfart på hele 116 kilometer i timen med en 848 kubikk motor under panseret. Selv om BMC produserte bilen fortsatt så var det BMW som hadde kontrollen fra 1994 og fortsatt. Fra år 2000 het den bare Mini.

Porsche 911

Bilen ble presentert i 1963 og siden den gangen er det solgt en liten million av den lille sportsbilen. Bilen har i løpet av disse årene fått flere justeringer og oppgraderinger, men stort sett er bilen fortsatt den samme som i 1963. Det som kanskje er mest spesielt med denne bilen er den bakmonterte motoren. De tidlige modellene av Porsche 911 hadde en 130 hestekrefters – sekssylindret – boksermotor med luftavkjøling.

Dette var kun et lite utvalg av bilene som har betydd noe spesielt siden de ble introdusert for verden. Det er ganske mange flere som har betydd både mer og mindre enn disse tre her omtalte bilene. Følg med så kanskje jeg kommer tilbake og skriver mer om disse bilene litt senere.

Comments are closed.