Amerikanske lastebiler | Autovie

Amerikanske lastebiler

Amerikanske lastebiler har lange tradisjoner. De er noe annerledes bygd en de vi er vant til her i Europa. De er gjerne bygd med flotte overnattingshytter fordi avstandene de skal dekke er en god del lengre en vi er vant med. Sjåførene tilbringer vesentlig mye mer tid i bilene enn det de gjør i Europa. Men for all del, mange i Europa tilbringer også mye tid i lastebilene. Men det Amerikanske systemet tillater flere timer bak rattet i forhold til det Europeiske

Kenworth

Louis og Edgar Gerlinder etablerte Kenworth, i 1916 startet de Gerlinger Motor Car Company. Årstallet varierer mellom 1915 og 1916 på de forskjellige kildene. Men det var i 1915 de konstruerte sin første lastebil i Portland i Oregon. Det var tøffe tider i bransjen på den tiden og de valgte å flytte bedriften til Seattle etter kort tid. Der ble firmaet reorganisert av E K Worthington som overtok eierskapet sammen med sin forretningspartner som var Fredrik Kent.  Firmaet vokste sakte, med en produksjon på over 50 lastebiler i 1922. Men det ble likevel nødvendig med frisk kapital året etter. Det var da navnet Kenworth ble til. Pacific Car & Fundery (PACCAR) kjøpte opp Kenworth i midten av 40 tallet

Nedgangstider


Nedgangstider

De fleste lastebil og bil produsenter slet under depresjonstiden i Amerika, Kenworth hadde veldig store investeringer en betydelig gjeld. Det måtte gjøres noe for å klare å overleve. Så di tilbød kundene div ekstrautstyr på lastebilene som sovecabiner, torsjonsfjærer, Cummings dieselmotorer og hydrauliske bremse forsterkere.  Dette hjalp betraktelig på omsetningen og de sto seg igjennom den vanskelige tiden.  Først under krigen fikk tunge kjøretøyer en markant økning i etterspørselen, noe som også gjaldt Kenworth. De hadde også deleproduksjon til bombeflyet B-17 og dette var vel en viktig brikke til at de kunne overleve. Kenworth gjorde det veldig bra i 50 og 60 tallet. Dette medførte til at de åpnet en fabrikk i Australia i 1966. Det ble også åpnet en fabrikk i Mexico. På de fabrikkene blir det produsert egne modellserier.

Peterbilt

Peterbilt Motor Company ble til i Denton, Texas på slutten av 30 tallet. Det var T A Peterman som var mannen bak firmaet. Han hadde problemer med å få tømmeret effektivt og rask transportert til sagbruket sitt. Utviklingen gikk langsomt til å begynne med da han gjorde mange forskjellige varianter med chassis, motorer, gir med mere. Han startet med militære kjøretøy fra overskuddslageret til og utvikle teknologien har var ute etter. Med disse militære lastebilene fikk han til det meste. Han hadde en stor fordel mot de andre lastebilmerkene på markedet, han hadde ingen gjeld eller dyre fabrikker med mange ansatte og ta hensyn til. Dette gjorde at han klarte seg veldig bra. Hans kone Ida solgte selskapet til flere av de som allerede var i firmaet da han døde i 1944. Men hun beholdt landet som fabrikken lå på, hun ville bygge ett shoppingsenter der. Firmaet ble så solgt videre etter kort tid. De nye eierne var Pacific Car & Fondery Co. De drev på den tiden med produksjon av vogner til å frakte biler på tog. De hadde også overtatt konkurrenten Kenworth i 1944. Utviklingen gikk sin gang og i 1991 skiftet de navn til PACCAR.

Comments are closed.