24 timers Le Mans – del 2 | Autovie

24 timers Le Mans – del 2

Det er mange løp i motorsport rundt omkring i verden. WCR, NASCAR, Formel-1 og 24 Hour Le Mans. Det er det siste løpet jeg tenkte å skrive litt om i denne og de neste artiklene. Le Mans ble kjørt første gang i 1923 og har vært kjørt i juni hvert år men unntak av 1936 samt årene rundt 2. verdenskrig (1940 til 1948). Det har blitt et av de mest prestisjefylte løpene i verden og har blitt det eldste gjenværende utholdenhetsløpet som fortsatt kjøres. Her kommer del to av hvor jeg skal se litt på selve konkurransen og de bilene som benyttes. DE fleste store bilmerkene er representert i løpet.

Konkurransen

Hvert år i juni går denne konkurransen av stabelen i Le Mans. Det kan gi veldig varme omstendigheter for førerne av bilen i løpet. Spesielt for de som kjører biler med overbygg og dårlig ventilasjon. Merkelig nok så er det ikke uvanlig at man blir utsatt for regn under løpets gang også. Løpet drar i gang lørdag ettermiddag og pågår da så i 24 timer. I løpet av disse 24 timene kan førerne tilbakelegge en distanse på over 500 mil. Distanserekord ble satt under løpet i 2010da var det et team som kjørte hele 540 mil i løpet av 24 timer. Til sammenlikning så er dette seks ganger lenger enn distansen de kjører under Indianapolis 500 eller 18 ganger lenger enn Formel 1 Grand Prix. Det skulle gi det et visst bilde av hvor langt de kjører – eller i hvert fall en bekreftelse på at de kjører en meget lang distanse!

Alle de deltagende teamene har to mål med konkurransen. Hovedmålet er å kjøre så raskt som mulig, men også å unngå mekaniske problemer. I tillegg til det så må teamet holde kontroll med drivstoff-forbruket, dekkslitasjen og bremsebelegg slitasjen. Det er greit å kjøre raskt, men det kan være viktig å kunne stanse når man ønsker det også! Konkurransen tester ikke bare sjåførenes utholdenhet men også bilens utholdenhet. Påkjenningene på bil og fører er store i løpet av dette løpet. Vanlig rytme er at hver sjåfør kjører to timer før han bytter med sin partner. Hvert team skal etter reglene ha tre sjåfører slik at utmatting ikke blir en avgjørende faktor eller forårsaker en ulykke. Sikkerhet er viktig i slike konkurranser.

To konkurranser

I det «vanlige» 24 times Le Mans løpet er det to konkurranser som pågår samtidig. Den ene er hovedkonkurransen hvor det er om å gjøre å kjøre raskest og komme først i mål etter 24 timer. Teamene som deltar er også inndelt i klasser og konkurrerer mot hverandre.

I utgangspunktet var løpet for biler som også ble solgt til allmenheten, såkalte sportsbiler. Dette hadde til hensikt å gjøre reklame for bilmerket og bil modellen. Men dagens konkurranse består ikke lenger av standardbiler, men av to forskjellige klasser biler – prototype og Grand Touring biler. I den sistnevnte kategorien er bilene lik dagens standardbiler, men de er modifiserte til å kjøre konkurranse.

Stort arrangement

Det jeg har snakket om frem til nå er bare en liten del av hele konkurranse konseptet og hvordan hele arrangementet er lagt opp. Listen over alt som skjer og detaljer for hele arrangementet ville bli til en meget lang liste og fire eller fem artikler her for å få med alle detaljer. Så i stedet for å gå alt for dypt i detaljene har jeg valgt å skrive om hovedsakene.

I neste artikkel skal jeg skrive litt mer om liknende konkurranser og litt mer detaljer om de to forskjellige klassene samt noe mer. Følg med.

Comments are closed.